De woonwagenwoning: het Eindhovense antwoord op woningnood bij woonwagenbewoners
Door nieuwe wagens te schakelen en in te breiden ontstaat meer woonruimte in deze regio waar bouwgrond schaars is.
Er is een tekort aan woonwagenstandplaatsen. Het is aan gemeenten om te zorgen voor mensenrechten-proof woonwagenbeleid. Want de bewoners hebben het recht om te wonen en leven op een wijze die past bij hun culturele identiteit. Lokale en regionale samenwerking is noodzakelijk: niet alleen bij het zoeken naar en toewijzen van nieuwe standplaatsen, maar ook bij het haalbaar en betaalbaar maken van het plaatsen en verhuren van woonwagens. Die samenwerking gaat verder dan tussen gemeenten, corporaties en bewoners. Bij de realisatie, financiering en verzekering van koopwoonwagens en koopstandplaatsen is bijvoorbeeld ook de medewerking van banken en verzekeraars nodig.
Door nieuwe wagens te schakelen en in te breiden ontstaat meer woonruimte in deze regio waar bouwgrond schaars is.
27 maart 2024
In Kampen zijn al jaren geen standplaatsen voor woonwagens toegevoegd. De gemeente maakt nu plaats binnen nieuwbouwplannen.
25 oktober 2023
Over de toewijzing van huurwoonwagens anno 2023: loketten, voorrangsregelingen en regionale woonruimteverdeelsystemen.
24 oktober 2023
Gemeenten experimenteren met vernieuwende aanpakken die de realisatie van nieuwe standplaatsen kunnen complementeren.
13 februari 2023
De specifieke woonbehoefte en woonopgave van de woonwagenbewoners vraagt om extra aandacht. Kan gerichte regie bijdragen aan het realiseren en versnellen van extra standplaatsen?
23 november 2022
Veel gemeenten werken aan (nieuw) woonwagenbeleid. Dit artikel geeft voorbeelden van gemeenten die éérst bestaande en/of oude locaties uitbreiden.
16 november 2022
De inhoud van onze kennisdossiers wordt zorgvuldig geselecteerd, verzameld en periodiek geactualiseerd door Platform31 en is afkomstig uit een grote variëteit aan bronnen.