Inventarisatie van aanbod aan kennis en instrumenten voor actief grondbeleid
Vertragingen en financiële tekorten bij gebiedsontwikkelingen zijn vaak te wijten aan gebrekkig grondbeleid. Spijker je kennis bij.
Het onderzoek ‘Winkelgebied van de toekomst’, uitgevoerd door Platform31 in opdracht van detailhandel Nederland en het G32-stedennetwerk, presenteert meer dan vijftig maatregelen die winkelleegstand moeten oplossen. Makelaars, vastgoedeigenaren, projectontwikkelaars, winkeliers, gemeenten en provincies gaan zich inzetten om de winkelgebieden aantrekkelijker te maken. “Met dit onderzoek kunnen we daadwerkelijk aan de slag met winkelgebieden. Het biedt concrete handvatten voor de nieuwe colleges”, aldus Adriaan Visser, algemeen directeur van Platform31.
Het winkelgebied van de toekomst ontstaat door duidelijke, toekomstbestendige keuzes te maken; wat blijft winkelgebied en wat niet? Het is in ieder geval schoon, veilig, bereikbaar en betaalbaar en speelt in op de door de consument gewenste vorm van winkelen. Verder wordt in het winkelgebied geanticipeerd op verschillende trends, vindt publiek-private samenwerking plaats en worden detailhandelsontwikkelingen bovengemeentelijk afgestemd. Hiernaast bevat de publicatie de meest relevante trends in winkelgebieden.
"*" geeft vereiste velden aan