Zijn er duidelijke kaders vastgesteld door de raad?
De raad heeft als democratisch gekozen orgaan drie verschillende taken: kaders stellen voor beleid, controleren of het college dat beleid goed uitvoert en het vertegenwoordigen van het volk. In het participatie- en communicatieplan Aardgasvrij 2019-2022 wordt de rol van de raad besproken. Zo informeert het college de gemeenteraad twee keer per jaar door middel van een voortgangsbrief. Vanwege het feit dat deze participatietrajecten lang duren kan het voorkomen dat er niet ieder half jaar veel actuele informatie in de voortgangsbrieven opgenomen kan worden. Daarnaast worden raadsleden uitgenodigd voor bewonersbijeenkomsten en/of wijk- en straatacties en mogen zij aansluiten bij werkgroepbijeenkomsten. Ook stellen zij uiteindelijk het wijkwarmteplan met uitvoeringsagenda vast.
De raadsleden en de griffie schetsen een enigszins ander beeld van de praktijk. Allereerst bestaat er onduidelijkheid over de vastgestelde kaders. Plaatsvervangend griffier Renée Waumans herinnert zich dat er een aantal jaar geleden een participatie- en communicatieplan is voorgelegd aan de raad over de (gehele) energietransitie in Nijmegen. De raadsleden herinneren zich dit niet specifiek en weten ook niet precies wat er in dit plan is afgesproken. Wel vertellen zij dat hun ervaring is dat alle stukken die door de gemeenteraad zijn vastgesteld rond de energietransitie vrij ‘algemeen’ zijn. Raadslid Paul Eigenhuijsen zegt: “Neem bijvoorbeeld het wijkwarmteplan voor Hengstdal. Dit is zo algemeen dat het uitvoeringsplan daar straks eenvoudig in zal passen. Daardoor is onze controlerende rol beperkt.” Eigenhuijsen zou graag strakkere kaders stellen.
Bewoners daarentegen beschrijven dat zij wel het gevoel hebben dat er duidelijke afspraken zijn. “In mijn beleving zijn er duidelijke kaders die helpend zijn”, benadrukt Schoonhoven. Het is voor de bewoners duidelijk wat de gemeente van hen verwacht. Wel vinden de bewoners dat de gemeenteraad het proces niet moet dichttimmeren. “Raadsleden kennen de transitie en de wijk maar beperkt. Als bewoners willen we niet dat de raad wat verzint en dit over ons uitstrooit,” voegt Spauwen toe. Wel moeten en kunnen raadsleden volgens hem duidelijke kaders stellen over de positie van bewoners in het proces. Zo zou de raad duidelijk moeten maken dat bewoners invloed hebben op de besluitvorming.
Onduidelijkheid over besluitvorming
Over het algemeen ervaren de Nijmeegse raadsleden dat het participatieproces in de Bomenbuurt-Oost en eerder de hele wijk Hengstdal goed verloopt. “Volgens mij gaat het hartstikke goed. Bewoners worden volop op de hoogte gehouden”, vertelt raadslid Eric Bender. Wel hebben zij verschillende inhoudelijke vragen over het plan. “Ik maak me zorgen over het eigenaarschap dat bij bewoners komt te liggen, want wat gebeurt er bijvoorbeeld als bewoners verhuizen?”, zegt Bender. “Daarnaast heb ik het idee dat het eerlijke verhaal niet altijd aan bewoners wordt verteld. Worden de kosten bijvoorbeeld niet te gering ingeschat?”, voegt Eigenhuijsen toe. Er zijn volgens de raadsleden onvoldoende mogelijkheden om deze vragen en twijfels aan het college voor te leggen.
Volgens de plaatsvervangend griffier wordt informatie over de (gehele) energietransitie in Nijmegen vaak (te) laat gedeeld en er zijn weinig contactmomenten. “Op het proces is heel veel te winnen. Elke keer is het heel last-minute werk voor de raad. Ze krijgen de stukken laat binnen en dan moet er snel besloten worden”, zegt Waumans. Ook is er onduidelijkheid over de besluitvorming. Het wijkwarmteplan is al vastgesteld door de raad. De raadsleden zijn in de veronderstelling dat het uitvoeringsplan straks ook langs de raad komt. Volgens de bewoners is dat niet het geval. “Dit is een project dat buiten de raad om gaat. We moeten straks alleen vergunningen aanvragen. Daar heeft de raad volgens mij niet veel mee te maken,” vermoedt Spauwen.
Is aanwezigheid van raadsleden wel of niet gewenst?
Hoewel in het communicatie- en participatieplan Aardgasvrij 2019-2022 duidelijk wordt gesteld dat raadsleden welkom zijn in het participatieproces ervaren raadsleden dit anders. “In theorie kun je bewonersavonden bezoeken, maar in de praktijk werd ik door de ambtenaar en wethouder gevraagd daar niet naartoe te gaan,” vertelt Eigenhuijsen. Bender geeft aan wel eens bij bewonersbijeenkomsten te zijn geweest, ook vanuit zijn rol als raadslid. Hij voelt zich wel welkom.
Nijmegen wil voorkomen dat de ontwikkeling van het wijkplan een (te) politiek karakter krijgt. Dit heeft er mede mee te maken dat er een vrij scherpe tegenstelling in de raad was over nut en noodzaak van de warmtetransitie. In het participatieproces hoort deze discussie echter niet centraal te staan, legt Maessen uit. Daar wil je in gesprek over alternatieve warmtebronnen en het plan van aanpak. “Een politieke discussie kan soms participatieprocessen vertragen. Maar over het algemeen is dit goed verlopen.”
Bewoners geven juist aan dat zij de raadsleden vaak missen. Zo stelt Spauwen: “We willen als bewoners dat raadsleden zelf, op eigen initiatief, naar ons toekomen.” Over het algemeen hebben de (actieve) bewoners weinig contact met raadsleden. Ze zouden graag zien dat raadsleden wat vaker langskomen en het werk van de actieve bewoners steunen. Doordat de bewonersgroep een vrijwillige organisatie is zonder machtsmiddelen hebben zij het idee dat ze hun positie moeten bevechten. “Zelfs als ze het niet eens zijn met onze plannen, zou het mooi zijn als ze onze inzet als waardevol ‘erkennen’”, benadrukt Spauwen.