Praktijkvoorbeeld Woningvoorraad benutten

Peel en Maas wil met aangescherpt beleid de potentie van woning – en woonkavelsplitsing beter benutten

18 juli 2024 | Leestijd: 6 minuten
Door een stapeling van regels en vooral hoge kosten die de gemeente in rekening brengt bij initiatiefnemers wordt de potentie van woning- en woonkavelsplitsing nu nog onvoldoende benut. Dat blijkt uit de evaluatie van het woning- en woonkavelsplitsingsbeleid van de gemeente Peel en Maas. “Onder meer door de gemeentelijke kosten te verlagen en door minder eisen te stellen aan de bestaande woningen kunnen we meer splitsingsinitiatieven mogelijk maken”, stelt Rob Wanten, wethouder Wonen.

Auteur(s)

Rob Wanten “De door Platform31 uitgevoerde evaluatie bevestigt wat we zelf deels al vermoedden. Woning- en woonkavelsplitsing in gemeente Peel en Maas heeft veel potentie. Inwoners van de gemeente zijn enthousiast en willen graag hun woning of woonkavel splitsen om een kind, familie of bekende te helpen aan een woning, te zorgen voor elkaar en/of zelf kleiner te gaan wonen”.

Van 100 geïnteresseerden naar 14 aanvragen

In september 2022 startte het college van Peel en Maas een proef om 50 inwoners die hun woning of woonkavel willen splitsen, een vergunning te verlenen. Het animo voor de regeling was groot: zo’n 100 geïnteresseerden meldden zich bij de gemeente. De gemeente toetste de initiatiefnemers aan negen beleidsuitgangspunten. De helft van de geïnteresseerden viel af, omdat zij niet voldeden aan één of meer van de negen punten. De andere 50 kregen ‘groen licht’ om een vergunning aan te vragen. Uiteindelijk vroegen slechts 14 geïnteresseerden een omgevingsvergunning aan. Zo’n anderhalf jaar na invoering van het beleid wilde de gemeente weten waarom het aantal aanvragen achter is gebleven en of het beleid wel doet waarvoor het is bedoeld.

Evaluatieresultaten en aanbevelingen zijn gepubliceerd

Platform31 voerde voor gemeente Peel en Maas de evaluatie van haar woningsplitsing en woonkavelsplitsingsbeleid uit. De kennis- en netwerkorganisatie stelde in overleg met de gemeente een vragenlijst op om 50 geïnteresseerden te benaderen die ‘groen licht’ hadden gekregen van de gemeente om een omgevingsvergunning aan te vragen. Ook twaalf initiatiefnemers die afgewezen waren, omdat zij niet voldeden aan één of meerdere beleidsuitgangspunten ontvingen een vragenlijst.

De initiatiefnemers is gevraagd wat zij vonden van de beleidsuitgangspunten en welke mogelijke verbeterpunten zij zagen voor het woning – en woonkavelsplitsingsbeleid. Op de vragenlijsten kwamen 45 reacties. Met dertien respondenten hield Platform31 vervolgens diepte-interviews om de antwoorden op de vragenlijsten beter te kunnen duiden. Het rapport met de resultaten van het onderzoek, inclusief een aantal aanbevelingen, is gepubliceerd op de website van de gemeente Peel en Maas.

Extra woningen creëren én zorgen voor elkaar

Het college van Peel en Maas heeft met het woning- en woonkavelsplitsbeleid een aantal doelen voor ogen. Allereerst ziet zij het mogelijk maken van splitsen als een manier om de druk op de lokale woningmarkt te verlichten vooral voor inwoners die een woonoplossing zoeken voor hun kinderen, ouders of een andere bekende. Daarnaast maak je door middel van splitsen gebruik van bestaande bebouwing of grond. Het college ziet tegelijkertijd kansen om de bestaande woningvoorraad te verduurzamen en bestaande woningen levensloopbestendig te maken. Ook belangrijk: door splitsing van woningen en kavels mogelijk te maken, kunnen bewoners kleiner gaan wonen en ontstaan kansen om voor elkaar te zorgen. Tot slot vraagt de Omgevingswet van gemeenten dat zij meer maatwerk verlenen. Het toestaan van woning- en woonkavelsplitsen, onder voorwaarden, past in die werkwijze.

Bewoners van Peel en Maas zijn enthousiast over de intentie van het beleid. Deze uitspraak van een initiatiefnemer illustreert dat:

“Het is een goed initiatief. Ik ben ervan overtuigd dat er veel woningen en percelen geschikt zijn voor het toevoegen van een extra woning. Het zou een interessante en wellicht relatief eenvoudige manier kunnen zijn om wat extra woonruimte  te creëren. Zeker in onze situatie kun je met gemak twee  volwaardige gezinswoningen creëren binnen één woning. [..] Door te splitsen ontstaan er kansen.”

Grootste knelpunt: te hoge kosten

Wie in de gemeente Peel en Maas zijn of haar woning of woonkavel wil splitsen moet voldoen aan negen uitgangspunten. De meeste daarvan vinden de respondenten redelijk en makkelijk uitvoerbaar. De grootste belemmering ervaren bewoners in de totale kosten die komen kijken bij het splitsen van hun woning of hun kavel. Een belangrijk aandeel daarvan zijn kosten die men af moet dragen aan de gemeente. Die bedragen €100 per m2 van de te splitsen woning of woonkavel. Voor locaties buiten de dorpskern komt daar nog de gebruikelijke €100 per m2 aan kwaliteitsbijdrage bovenop. Veel bewoners zijn niet te spreken over de hoogte van het bedrag.

Deze uitspraak van een initiatiefnemer, illustreert dit:

“De meeste uitgangspunten zijn redelijk, maar dat de gemeente een initiatiefnemer opzadelt met alle risico’s en ontwikkelingskosten, maakt de plannen enorm duur. Als de gemeente dan nog 100 euro per m2 int, is dit een teken dat het economische belang voor de gemeente zwaarder weegt dan de behoefte om de woningnood op te lossen”.

Dat de gemeente een bijdrage vraagt voor het splitsen van hun woning of woonkavel vinden veel respondenten redelijk. Maar de kosten stapelen zich op en staan in de ogen van de inwoners niet in verhouding tot de maatschappelijke bijdrage die zij naar hun mening leveren door hun woning of kavel te splitsen. Zij creëren een extra woning vaak voor een bekende zoals een kind of een ouder zodat men (in de toekomst) voor elkaar kan zorgen. Respondenten geven aan dat zij vinden dat de gemeente hun maatschappelijke bijdrage zou moeten belonen en niet – in hun ogen – straffen met hoge kosten.

Meer verbeterpunten

Een ander punt van kritiek is dat het beleid zich beperkt tot de bebouwde omgeving. Ondervraagden zien ook mogelijkheden in het buitengebied voor woningsplitsing en woonkavelsplitsing. Respondenten zouden bovendien graag meer maatwerk zien, bijvoorbeeld op het gebied van de eisen die de gemeente stelt aan het levensloopbestendig maken en verduurzamen van de huidige woning. Mensen die van plan zijn hun huidige woning te verkopen hebben er geen begrip voor dat zij ingrijpende aanpassingen moeten doen aan hun bestaande woning. Tot slot geeft een deel van de respondenten aan dat zij het aanvraagproces complex vindt. De taal die de gemeente gebruikt is niet altijd begrijpelijk en ook laten antwoorden op vragen soms lang op zich wachten.

Vereenvoudig het beleid en verlaag de kosten

Naar aanleiding van de feedback van 45 respondenten van het onderzoek, heeft Platform31 een aantal aanbevelingen gedaan aan het college van Peel en Maas:

  • Als belangrijkste punt gaven we mee dat de gemeente het enthousiasme van bewoners om hun woning of woonkavel te splitsen als kans zou moeten zien in tijden van woningennood.
  • Maak het daarom makkelijker voor bewoners om een omgevingsvergunning aan te vragen.
  • Doe dit door de kosten te verlagen, bepaalde belemmeringen weg te nemen, zoals de beperking van het beleid tot de bebouwde omgeving, de eis om ook de bestaande woning te verduurzamen en levensloopbestendig te maken en door sneller te antwoorden op van vragen van bewoners.
  • Heel concreet zou de gemeente kunnen denken aan het inschakelen van een splitsingscoach die initiatiefnemers bijstaat en hun vragen over regels en procedures kan beantwoorden.

Het college heeft de signalen van de beleidsevaluatie opgepikt en is voornemens het beleid op een aantal punten aan te passen:

  • Allereerst wil ze de financiële regeling aanpassen. Omdat initiatiefnemers hebben aangegeven de gemeentelijke bijdrage te hoog te vinden, overweegt Peel en Maas de kosten omlaag te brengen en daarnaast geen bedrag per m2 te rekenen, maar een vast bedrag. Dit maakt het voor bewoners die hun woning of woonkavel willen splitsen ook eenvoudiger. Zij weten dan gelijk waar ze aan toe zijn.
  • Daarnaast overweegt het college de eisen die zij stelt aan de bestaande woning (het levensloopbestendig maken en verduurzamen ervan) los te laten.
  • Als derde overweegt het college te kijken naar mogelijkheden in het buitengebied dat nu is uitgesloten van woonkavel- en woningsplitsen.
  • Tot slot gaat de gemeente het aanvraagproces onder de loep nemen en kijken of dit eenvoudiger kan.

Oproep aan andere gemeenten

De houding van de gemeente Peel en Maas kan andere gemeenten inspireren. Door kritisch te kijken naar het eigen beleid en te luisteren naar de feedback van bewoners, ontstaan kansen voor het beter benutten van de bestaande woningvoorraad. Kansen die bovendien aansluiten bij de wensen van inwoners. Wethouder Wanten en Platform31 roepen ook andere gemeenten op om woningsplitsen (en ook woningdelen) meer te faciliteren.

  • Hanteer vooral zo min mogelijk regels om het bewoners zo makkelijk mogelijk te maken hun woning of woonkavel te splitsen. Iedere toegevoegde woning door middel van woningsplitsing woning- of woonkavelsplitsing is immers mooi meegenomen.
  • Met name in het landelijk gebied, waar veel ruimte is, is het splitsen van woningen en woonkavels kansrijk.
  • Wethouder Wanten:  “Zie woning- en woonkavelsplitsing als kans, ga aan de slag. Ga het gesprek aan met inwoners, start met een proef, experimenteer en evalueer. Kijk wat werkt. Een van onze leerlessen uit de evaluatie: maak de regeling niet te ingewikkeld, zodat deze toegankelijk is voor je inwoners. Dit help je ook bij de uitvoering. Woning- en kavelsplitsing is niet dé oplossing van het woningvraagstuk maar helpt wél om een lokale behoefte in te vullen. ”
Ook interessant

In 2023 onderzocht Platform31 samen met BLG Wonen in hoeverre gemeenten aandacht voor woningsplitsen hebben opgenomen in de coalitieakkoorden. Zij constateerden dat dat in een kwart van de Nederlandse gemeenten het geval was. Een deel van deze gemeenten had al beleid op woningsplitsen en een deel was van plan daar iets mee te gaan doen. Gemeente Peel en Maas is een van de weinige gemeenten die woning- en woonkavelsplitsing actief faciliteert. Eerder interviewden wij de gemeente al over hun beleid in de publicatie ‘Woningsplitsing: ook in beeld bij kleinere gemeenten’.

Contact

Anne van Summeren 06 17 85 48 53

Ontvang nieuws van Platform31

Nieuws, publicaties en bijeenkomsten van Platform31 automatisch in jouw mailbox? Meld je dan aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief over actuele ontwikkelingen in stad en regio.

Bekijk al onze nieuwsbrieven en updates

"*" geeft vereiste velden aan