Waar liggen kansen voor de griffie om gemeenteraadsleden verder te ondersteunen?
Het is allereerst belangrijk om de burgemeester en gemeentesecretaris mee te krijgen in de mindset dat er aandacht nodig is voor de rol van de gemeenteraad bij participatie. De griffier kan dit in het driehoeksoverleg met hen bespreken en eventuele signalen vanuit de raad over het door de raad gevoelde belang van dit thema doorgeven.
Vanuit de griffie maak je daarnaast raadsleden vertrouwd met de tijdlijn van processen zoals de warmtetransitie. Wat zijn bijvoorbeeld belangrijke besluitvormende momenten? Hoe lang gaat het naar verwachting duren? Daarbij kun je raadsleden er bijvoorbeeld op wijzen dat de uitvoering van de warmtetransitie nu begint en dat dit veel invloed heeft op bewoners. En dat participatie anders georganiseerd moet worden voor verschillende typen bewoners en andere wijken. Je kunt daar ook een participatieplan voor (laten) maken, met daarop belangrijke momenten om in de gaten houden hoe de participatie verloopt. Idealiter is dat een onderdeel van de eerder genoemde startnotitie.
Er zijn twee duidelijke momenten om richtlijnen voor participatie vast te leggen, namelijk de Omgevingswet en het opstellen van een participatieverordening in voorbereiding op de Wet Versterking Participatie op Decentraal niveau. Daar kun je algemene richtlijnen in vastleggen die je in de uitvoeringsplannen voor een bepaalde wijk of buurt nader kunt uitwerken.
Kan de griffie de raad ook in beweging krijgen als die niet uit zichzelf actief wordt op participatie in de warmtetransitie? In sommige gevallen reageert de raad alleen op politieke signalen. Of is de griffie afhankelijk van een enthousiaste ambtenaar of collegelid. Er zit een grens aan wat je kunt doen vanuit de griffie, afhankelijk van de (lokale) ruimte die de griffie heeft en krijgt. Zoals eerder benoemd zien sommige griffiers hun rol ook meer volgend op de raad dan andere. Teveel op de muziek vooruit lopen, kan je uiteindelijk ook je baan kosten. Maar er zijn wel dingen die je kunt doen om de raad te activeren, zoals:
- het onderwerp agenderen bij de fractievoorzitters (bijvoorbeeld in het Presidium)
- een aansprekende spreker uitnodigen zoals in het voorbeeld van Oosterhout hierboven
- een bewonersinitiatief in de warmtetransitie uitnodigen. Raadsleden zijn vaak enthousiast over initiatieven van bewoners, en dit kan aanleiding zijn voor de raad om bezig te gaan met participatie door bewoners in de warmtetransitie.
Tot slot
De centrale vraag voor de gesprekken met griffiers en raadsadviseurs was: hoe kunnen raadsleden bijdragen aan de kwaliteit van participatieprocessen voor de warmtetransitie, en hoe kan de griffie hen daarin ondersteunen?
Als de raad een bijdrage wil leveren is het van belang dat tenminste een aantal raadsleden zich bezighouden met dit onderwerp, waarbij zij bijvoorbeeld:
- kaders kunnen meegeven voor een participatieverordening, in voorbereiding op de Omgevingswet of bij een paragraaf in de uitvoeringsplannen
- een raadswerkgroep vormen (lokaal, regionaal of interbestuurlijk)
- als ‘fly on the wall’ zo nu en dan aansluiten bij participatiebijeenkomsten.
Vanuit de griffie kan de raad geïnspireerd worden om een rol te pakken, bijvoorbeeld via werkbezoeken, het uitnodigen van een aansprekende externe spreker of het uitnodigen van een bewonersinitiatief. Andere mogelijkheden zijn:
- een startnotitie maken door of met een ambtelijk projectleider, en deze laten bespreken door de raad
- een jaarkalender maken die regelmatig geüpdatet wordt, met daarop belangrijke momenten voor de raad rond participatie, zoals bewonersbijeenkomsten.
Overkoepelend hangt de ondersteuning die een griffie kan bieden sterk af van de beschikbare capaciteit op de griffie en de ruimte die de griffier krijgt van de raad, of voor zichzelf weet te creëren. En van de opvatting die de griffie heeft over de invulling van deze rol. De gesprekken kwamen vaak terug op het begrip ‘procedurele rechtvaardigheid’, namelijk dat deelnemers aan een participatieproces zich eerder neerleggen bij de uitkomst daarvan als zij het proces als rechtvaardig hebben ervaren. Bijvoorbeeld doordat er voldoende aan democratische waarden als inclusie of transparantie wordt voldaan.