Paradoxaal sturen: conflict en democratie in duurzame stedelijke regio’s
VerDuS SURF-synthesestudie over governance: nieuwe vormen van sturing en samenwerking om de grote stedelijke opgaven aan te kunnen met alle partijen.
Synthesestudie Mobiliteit
Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid TU Delft, schreef over ‘innovaties in de mobiliteit en de rol gedragskennis in het bereikbaar en leefbaar houden van onze steden’ een synthesestudie. In deze video geeft hij al een eerste indruk van de lessen die daaruit te halen zijn.
Projectleider toekomstgerichte en duurzame mobiliteit bij de gemeente Utrecht Remco van der Panne benadrukt in de video het belang van innovaties in de mobiliteit in zijn stad. “Wij stimuleren bijvoorbeeld verschillende manieren van deelvervoer. Want als meer Utrechters fietsen en auto’s delen, zijn er minder vervoersmiddelen in de stad. Daardoor verbetert de bereikbaarheid en zijn er minder paarkeerplaatsen nodig. Die ruimte kunnen we inzetten voor groen of speelplekken. En zo houden we een prettige, veilige en gezonde stad.”
Maar ook op rijksniveau is de kennis uit de VerDuS SURF onderzoeken naar innovaties over mobiliteit en gedragskennis waardevol en breed toepasbaar. Senior beleidsadviseur Michel Duinmayer van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt bijvoorbeeld aan toekomstbestendige vervoerssystemen. “Dan heb je met veiligheid te maken, maar een hele belangrijke vraag is hoe de vervoerssystemen zich duurzaam gaan verhouden ten opzichte van allerlei andere maatschappelijke opgaven die in het ruimtelijk domein om ruimte vragen. En het is ook belangrijk dat we aan inwoners laten zien dat er een palet aan maatschappelijke waarden is waar mobiliteitsinnovaties van betekenis kunnen zijn.”
Beleidsmakers binnen het domein mobiliteit krijgen in toenemende mate te maken met ‘intelligente’ oftewel slimme technologieën. Hoewel dit domein van oudsher het speelveld is van professionals met een achtergrond in planning, openbaar bestuur en ontwerp, zijn er ondertussen talrijke veelbelovende ontwikkelingen gaande die in sterke mate IT-gedreven zijn. Zoals slimme mobiliteit. Hoe groot de impact van al die ontwikkelingen is, moet zich nog uitkristalliseren. Verschillende onderzoekers uit VerDuS SURF, waaronder Bart van Arem (TUD namens STAD), Erik Verhoef (VU Amsterdam, namens U-SMILE) en Soora Rasouli (TUE namens SCRIPTS) brachten kennis handzaam samen in de publicatie Slimme mobiliteit voor beleidsmakers.
‘Slimme mobiliteit’ gaat gepaard met allerlei innovaties en oplossingen: zelfrijdende auto’s als manier om verkeersopstoppingen te voorkomen, of ongelukken, veroorzaakt door bestuurders. Mobility-as-a-Service (MaaS): hét duurzame en competitieve alternatief voor auto’s. Of op het gebied van verkeersmanagement, waarmee niet alleen een optimale verdeling van verkeer – volgens beleidsdoeleinden – kan worden geregeld, maar dat ook de beste service aan individuele gebruikers levert.
SURF was een onderdeel van kennisinitiatief VerDuS (Verbinden van Duurzame Steden). Onder deze koepel van onderzoeksprogramma’s hebben wetenschappelijk onderzoekers, in samenwerking met experts uit de praktijk, kennis ontwikkeld om in te spelen op vraagstukken rond onder meer verstedelijking, ruimte, mobiliteit en transport.