De meubelboulevard biedt meer dan meubels alleen

27 augustus 2024 | Leestijd: 2 minuten
Een ontroerend artikel over Willem Jan en Trees, onlangs in het Algemeen Dagblad. Dit echtpaar zit al 22 jaar dagelijks op hun vaste plek bij IKEA in Hengelo. Ze lezen de krant, drinken een kopje koffie en praten wat. Voor Willem Jan en Trees is de woonwinkel meer dan een plek waar je terecht kunt voor de aanschaf van meubels en woonaccessoires: het is een ontmoetingsplek. Dat woonwinkelclusters een belangrijke sociale, maatschappelijke en economische meerwaarde hebben, wordt nog lang niet door iedereen onderkend. Dat is een gemiste kans.

In oktober 2023 publiceerde INretail een handreiking voor woonwinkelclusters in de veranderende stad. Deze handleiding biedt gemeenten, projectontwikkelaars en anderen richtlijnen voor een betere inpassing van woonwinkelclusters in stedelijke gebieden. Door de woningnood moeten gemeenten op zoek naar geschikte bouwlocaties, wat vaak ten koste gaat van woonwinkelclusters. De publicatie laat zien dat dit niet zo hoeft: dat je gebieden waar woonwinkelclusters zijn gevestigd voor meerdere doeleinden kunt gebruiken. Dat kan de levendigheid van het gebied enorm verbeteren. Zo is er een aantal woonwinkelclusters dat ook voor woningbouw kan worden benut, maar inpassing hiervan is niet gemakkelijk. Een andere interessante combinatie is met sportclubs, zoals een fitnessclub. Met als bijzonder voorbeeld de voetbalvelden bovenop IKEA Utrecht. Of de combinatie met kantoren en horeca. Ook loont het om te kijken naar meer intensief gebruik gedurende de avonduren en de weekenden, op tijden waarop de woonwinkels zijn gesloten.

Hoe komt het dat we de waarde van woonwinkelclusters dan toch niet voldoende benutten?  Het antwoord is niet eenduidig. Het heeft er onder andere mee te maken dat gemeenten de economische meerwaarde van woonwinkels niet altijd inzien. Terwijl woonwinkels juist belangrijk zijn voor de economie van een stad of regio. Immers, waar retail een steeds groter deel van de omzet online realiseert, zien we dat woonwinkels nog steeds de meeste omzet offline maken: omdat klanten liever naar de fysieke winkel komen dan via internet bestellen. Voordat ze een stoel of een bank of keuken kopen.Ze willen geadviseerd worden over de opstelling, voelen hoe een bank zit en met eigen ogen zien of de kleur wel passend is bij de rest van het interieur.

Ondanks hun economische en sociale waarde krijgen woonwinkelclusters niet de aandacht die ze verdienen. Vaak is er sprake van verstening, een tekort aan groen en weinig schaduw Woonwinkelclusters worden te vaak nog als verblijfsruimte niet voldoende gewaardeerd en daardoor ook niet meegenomen in bijvoorbeeld klimaatadaptieve maatregelen.

En dat is een gemiste kans. Platform31 en InRetail hebben goede voorbeelden van hoe het beter kan. Benut die.

Ook interessant

Wil je je verder verdiepen in dit onderwerp: bekijk dan het webinar dat InRetail en Platfom31 eind juni organiseerden. M.m.v. Manon Straatman en Bert-Jan van der Stelt (van InRetail), Jeroen Roose-van Leijden (manager van woonboulevard Utrecht), Cees Jan Pen (Fontys) en Bernadette Schomaker (Platform31). Gemeenten die meer willen weten over effectiever en efficiënter ruimtegebruik van woonwinkelclusters kunnen bij InRetail terecht voor informatie, advies en ondersteuning.

Contact

Bernadette Schomaker 06 23 01 27 96 LinkedIn

Ontvang nieuws van Platform31

Nieuws, publicaties en bijeenkomsten van Platform31 automatisch in jouw mailbox? Meld je dan aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief over actuele ontwikkelingen in stad en regio.

Bekijk al onze nieuwsbrieven en updates

"*" geeft vereiste velden aan