Stakeholders
Cases als Tata Steel, Schiphol en de stikstofcrisis laten zien dat burgers en partijen steeds mondiger worden. De weerstand wordt steeds merkbaarder. Je moet met stakeholders omgaan, je kan ze niet zomaar inwisselen. De mensen kennen het gebied vaak beter dan jij en willen graag mede-eigenaar zijn van een ontwikkeling. “In plaats van de stakeholders van je af te houden uit angst dat je je project niet kan afronden, is een liefdevolle omarming een betere strategie. Deze inclusieve strategie geeft je een zogenaamde gegunde toekomst. Als je weet waar de weerstand van stakeholders zit, dan kun je oplossingen rijker maken”, adviseert Wesselink.
Begrip voor elkaars belangen als randvoorwaarde voor samenwerking
Wesselink benadrukt dat het kennen van elkaars belangen een randvoorwaarde is voor een goede samenwerking. Hij maakt hierbij onderscheid tussen standpunten en belangen. Standpunten zijn vaak oneliners en bevatten een mening: “ik ben tegen”. Een standpunt kan snel veranderen met een extra argument.
Een belang is veel steviger dan een standpunt. Een belang raakt een set van normen en waarden waar mensen zich diepe zorgen over maken. Denk hierbij aan gezondheid, inkomen, geloofsovertuiging en veiligheid. Deze belangen zijn zwaarwegend en verander je niet zomaar. Partijen die met elkaar samenwerken moeten elkaars belangen kennen. Je onderhandelt over belangen, niet over de standpunten. Je moet hierbij wel even doorvragen om bij het juiste belang te komen. In de communicatie (dat wat mensen zeggen) wegen maatschappelijke belangen en organisatiebelangen het zwaarst. In het gedrag, wegen vooral de persoonlijke belangen zwaar (als het spannend wordt, kiest iedereen voor zichzelf).
Van machtsdenken naar vertrouwen
De Mutual Gains Approach (MGA) verlaat het machtsdenken van Machiavelli waarbij sprake is van verdeel en heers, vechten, standpunten, en het zoeken naar één oplossing. Bij de MGA wordt waarde gecreëerd en verdeeld, geluisterd naar elkaars belangen en gezocht naar meerdere oplossingen: een win-win. Het laten groeien van onderling vertrouwen is een belangrijke succesfactor voor het vinden van creatieve oplossingen. Als er spanning op de relatie staat en macht destructief wordt ingezet, is er geen ruimte voor creatieve processen. Alles heeft een volgorde. In dat geval moet eerst de spanning van een conflict worden aangepakt. Een latent conflict is makkelijk op te lossen. Bij een groot conflict is de-escalatie eerst noodzakelijk voordat je waarde kan creëren in een creatieve sessie.
Het bereiken van consensus
Het zoeken naar één gezamenlijk belang is een valkuil. Het is zaak met alle stakeholders een pakket oplossingen te vinden dat zoveel mogelijk belangen van alle partijen omvat. Iedereen heeft wat te winnen, al is het niet de volledige 100 procent. Een oplossing die beter is dan het alternatief voor de afzonderlijke stakeholders. Waak daarbij voor een vlak compromis. Een zo groot mogelijk integratief potentieel dat het rapportcijfer 8,5 krijgt, is waard om voor te knokken. Deelakkoorden zijn uitgesloten. Er is pas een akkoord als alle stakeholders het eens zijn.
MGA als kern van het Strategisch OmgevingsManagement (SOM)
Strategisch OmgevingsManagement (SOM) is inmiddels volledig ingeburgerd en zelfs een vereiste methode bij complexe projecten waarbij de belangen van meerdere stakeholders spelen. De MGA is de kern van Strategisch OmgevingsManagement. Tijdens de programmabijeenkomst Stedelijke Transformatie nam Wesselink vier kwadranten onder de loep: