Analyse Human Capital Agenda’s
Inspiratie en concrete handvatten voor een veerkrachtige en inclusieve arbeidsmarkt, die sociaaleconomisch toekomstbestendig is.
Lerend werken en werkend leren
Zes innovatieve onderwijspraktijken uit Zeeuws-Vlaanderen en De Achterhoek diepen we uit die tot doel hebben om mbo-studenten beter klaar te stomen voor de arbeidsmarkt van morgen. We belichten zowel praktijken gericht op hogere als lagere mbo-niveaus. De voorbeelden laten zien hoe de traditionele kloof tussen schoolbank en bedrijf in hoog tempo wordt gedicht: het is lerend werken en werkend leren.
Rijkbouwmeester Floris van Alkemade wees er een aantal jaren terug op dat in het beleid de aandacht en waardering bijna automatisch uitgaat naar onze centrale regio’s en steden, onze meer perifere regio’s worden volgens hem stelselmatig onderschat. Deze publicatie maakt duidelijk dat onderschatting onverstandig is. Van perifere, dunbevolkte regio’s kunnen we veel leren – kijk naar de innovaties in het mbo. Hier vinden we het mbo-onderwijs van de toekomst.
Het rapport ‘Lerend werken en werkend leren. Innovaties in het mbo in dunbevolkte regio’s’ is een vervolg op het vorig jaar verschenen Platform31-rapport Toekomst voor mbo-jongeren in dunbevolkte regio’s, waarvoor vijftig mbo-jongeren uit de Achterhoek, Zeeuws-Vlaanderen en Oost-Groningen zijn geïnterviewd over hun visies en ambities op de arbeidsmarkt.
"*" geeft vereiste velden aan