Analyse Human Capital Agenda’s
Inspiratie en concrete handvatten voor een veerkrachtige en inclusieve arbeidsmarkt, die sociaaleconomisch toekomstbestendig is.
“Duurzaamheid is een containerbegrip en zegt dus weinig. Wil je mensen meenemen in wat je wilt bereiken? Maak het concreet: wat bedoel je dan met ‘duurzaamheid’? Is dat bijvoorbeeld het tegengaan van het klimaatprobleem? Focus dan op het reduceren en hernieuwbaar opwekken van energie, en verdiep je in het gebruik van herbruikbare en biologisch afbreekbare materialen. Misschien wil je lokale ondernemers ondersteunen of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inschakelen. Vind je het lastig om te concretiseren waar het je om gaat? Zoek dan meer informatie. Lees bijvoorbeeld De verborgen impact van Babette Porcelein.”
“Laat je leidinggevende weten dat je duurzaamheid belangrijk vindt én vraag om 0,5 fte om een plan uit te werken. Wees sensitief voor de belangen van je leidinggevende, en zorg dat je die meeneemt in je plan. Dat kan van alles zijn, sluit bijvoorbeeld aan bij de strategie van de afdeling, maak een sluitende businesscase of besteed aandacht aan marketing. Creëer support door collega’s te betrekken die dit ook belangrijk vinden. Samen sta je sterker.”
“Er zijn periodes geweest dat ik van collega’s meer redenen kreeg waarom ze niet meewerkten dan wel: ‘We wachten de coronacrisis af.’ ‘De terugverdientijd is te lang.’ Of: ‘Ik moet het erbij doen.’ Wanneer je handelt omdat het doel voor jou persoonlijk belangrijk is, kan dat demotiveren. Mensen verschillen, dus neem het niet persoonlijk. Sterker nog, daag jezelf uit om mensen met totaal verschillende drijfveren te betrekken bij je project. Je ziet dan dat het sterker staat.”
“Een collega vastgoedadviseur vertelde dat zijn plan om een energiezuinig gebouw te bouwen tot zijn verbazing maar mondjesmaat aansloeg in zijn afdeling. Toen het idee ontstond om een energieopwekkend gebouw neer te zetten – een veel complexer en duurder project – kwam er veel meer enthousiasme en support. Zijn verklaring? Mensen willen goed doen. De boodschap dat je ‘minder slecht’ bezig bent, werkt voor niemand motiverend. Dus focus op de waarde die wordt toegevoegd aan je omgeving.”
“Vroeger maakte ik wel vaker mee dat er, tot mijn frustratie, duurzame besluiten zo van tafel werden geveegd in management- of bestuursvergaderingen. Ik begreep niet waarom. Totdat ik las dat mensen minstens zeven keer in aanraking moeten komen met een complex concept als klimaatverandering, vóórdat hij of zij het kan laten mee wegen in besluitvorming. Ik ben de betreffende bestuurders actief gaan voeden met relevante informatie en dilemma’s, lang voordat een besluit eraan kwam. Dus heb geduld, en maak je vlieguren.”
Fay van Zeijl (TwynstraGudde) is duurzaamheidsadviseur.