Hoe gemeenten woningdelen en woningsplitsen gemakkelijker en mogelijk kunnen maken
Toelichting op de gelijknamige handreiking én een gemeente aan het woord: Peel en Maas versoepelde beleid om splitsen te faciliteren.
Handvatten voor gemeenten
Woningsplitsen en woningdelen heeft grote potentie en dat onderkennen steeds meer partijen. Ook gemeenten. Het in de praktijk brengen staat echter veelal nog in de kinderschoenen. We sommen de voordelen en verschillende varianten van woningdelen en -splitsen op. Daarnaast bieden we vooral handvatten voor gemeenten om hiermee aan de slag te gaan, zowel praktisch als juridisch-planologisch, om woningdelen en -splitsen mogelijk en eenvoudiger te maken.
We laten voorbeelden zien van hoe andere gemeenten:
Daarnaast bespreken we:
We beschrijven de ervaringen van gemeenten die:
Ten slotte vroegen we enkele experts en ervaringsdeskundigen om hun tips en aanbevelingen. Met twintig praktische tips helpen we gemeenten woningdelen en splitsen te vergemakkelijken. Daarnaast bieden we tien juridisch-planologische tips.
We onderscheiden vier beleidsopties hoe je als gemeente woningdelen en -splitsen in het omgevingsplan en de huisvestingsverordening kunt opnemen. Veel gemeenten hanteren (onbedoeld) standaard een vergunningsstelsel, maar zo’n stelsel kost de burger en gemeente veel tijd en geld. Tijd en geld die anders ingezet kunnen worden. We onderscheiden vier mogelijkheden hoe je woningdelen en splitsen in het omgevingsplan en de huisvestingsverordening mogelijk én gemakkelijker kunt maken:
Deze vier faciliteeropties kun je gebiedsgericht en voor elke woningdeelvariant anders invullen. We laten zien welke keuzes gemeenten al maakten.
De positieve kanten van woningdelen moeten ook in balans zijn en niet doorschieten en naar de andere kant doorslaan. Een hogere woonbezetting in een wijk biedt kansen voor een wijk, maar een te hoge woonbezetting in een wijk of straat kan overlast veroorzaken. Die spanning vraagt om politieke afwegingen en beleidskeuzes: meer toestaan en woningdelen (nog) meer faciliteren versus de risico’s van doorschieten. Dat vraagt ook om handelingsperspectief als er toch onvoorziene en ongewenste neveneffecten optreden als je woningdelen en splitsen vrij(er) laat. We laten daarom ten slotte zien welke beheermaatregelen de gemeente dan achter de hand heeft.
"*" geeft vereiste velden aan