Kijk door de ogen van de inwoners naar financiële bestaanszekerheid
Gemeente Nijmegen geeft er een brede invulling aan: naast schuldhulp óók aandacht voor wonen en voeding.
Het taalgebruik van bestuurders en ambtenaren sluit vaak niet aan bij de belevingswereld van de betrokken mensen. Stigmatisering en uitsluiting liggen dan op de loer. Een bewoner die moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen ziet zichzelf nu eenmaal meestal niet als ongezond, ongelukkig, kwetsbaar of als iemand met een lagere sociaaleconomische status. Bovendien zijn bestuurders zich vaak niet bewust van het grote machts- en statusverschil tussen bestuurder en bewoner, bijvoorbeeld wanneer een wethouder met een hele entourage bij deze persoon langskomt.
Volgens een ervaringsdeskundige, die inmiddels zelf in het landsbestuur werkt, is het effectiever om je taal- en beeldgebruik zowel binnen als buiten het gemeentehuis aan te passen aan dat van de bewoners. Zij geeft het dringende advies dat je laat zien dat je echt luistert naar wat een bewoner in armoede of met schulden te vertellen heeft, met zo min mogelijk aannames en vooroordelen.
In een waardevolle maatschappelijke discussie kwamen de afgelopen tijd thema’s bij elkaar: mensbeelden, inlevingsvermogen in en kennis van de situatie van de bewoner en taal- en beeldgebruik in de communicatie met je bewoner. Deze thema’s diepten we uit in het project ‘Beeldvorming en taal bij armoede en schulden’. We delen hieronder de drie belangrijkste lessen van koplopergemeenten en doen de oproep aan zowel bestuurders als gemeenteambtenaren om meer over deze thema’s na te denken. Dit komt de beleid en uitvoeringspraktijk, en daarmee uiteindelijk bewoners, ten goede.
Gezaghebbende instituten zoals de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) pleiten er al enige tijd voor dat beleidsmakers en bestuurders hun mensbeelden expliciet maken, bespreken en kritisch bevragen. Mensbeelden zijn veronderstellingen over wat mensen willen en kunnen en hoe ze zich gedragen. Deze mensbeelden hebben veel invloed op hoe beleid uitpakt. Dat kan problematisch zijn als het mensbeeld onbedoeld stigmatiseert, vernedert of bepaalde groepen uitsluit.
Ook de communicatie met bewoners wordt door het gebruikte mensbeeld beïnvloed. Taal- en beeldgebruik richting bewoners kan hierdoor (onbedoeld) stigmatiserend zijn en leiden tot gevoelens van onbegrip, wantrouwen en weerstand. Deze gevoelens zijn sinds de toeslagenaffaire enorm toegenomen. Dit merkten veel gemeenten begin 2023 bij het optuigen van gemeentelijke noodfondsen vanwege de sterk gestegen energiekosten. Ze ervaarden toen dat bewoners terugschrokken van het aanvragen van deze financiële ondersteuning. Om wantrouwen en weerstand te verminderen en bewoners die hulp nodig hebben beter te ondersteunen, is het zinvol dat gemeenten met hun mensbeelden aan de slag gaan.
De oproep om mensbeelden expliciet te maken en ter discussie te stellen, werd ook gedaan in Podcast31 over beeldvorming en taal bij armoede en schulden. In een praktijkvoorbeeld laten we zien hoe de gemeente Ede al een aantal eerste inzichten opdeed door het volgen van de leermodule Mensbeelden bij beleid, ontwikkeld door RVS en SCP. In deze praatplaat geven we een overzicht van de ontwikkelingen rond beeld en taal bij armoede en schulden en tips en voorbeelden over het verbeteren van beeld- en taalgebruik.
Steeds meer gemeenten nemen tegenwoordig de kennis en ervaring van daartoe opgeleide ervaringsdeskundigen serieus. Dat is een positieve ontwikkeling. Minder aandacht is er nog voor de ervaringskennis die ambtenaren zelf hebben. Ambtenaren zijn immers zelf ook bewoners! Het Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken gaf dan ook expliciet aandacht aan deze ‘spreidstandburgers’. Dit zijn ambtenaren die zelf ervaring hebben met de maatschappelijke opgaven waar ze nu als ambtenaar aan werken, zoals opgroeiden in armoede. Het is voor hen echter niet zo eenvoudig om zich als ervaringsdeskundige te profileren. Ze voelen vaak niet de ruimte om hun inzichten in te brengen, uit angst of schaamte om daarna niet meer serieus te worden genomen. Of omdat ze zich bewust dan wel onbewust conformeren aan het systeem en de structuren waarbinnen ze werken. Dit is doodzonde. Daarom zou het goed zijn als bestuurders en leidinggevenden bewust de ruimte geven aan de ervaringskennis van de eigen ambtenaren, eventueel met aanvulling van externe ervaringsdeskundigen. Op die manier kan beleid en uitvoering beter aansluiten op de wensen, behoeften en mogelijkheden van de bewoners waarvoor het beleid bedoeld is.
Negatieve of onrealistische mensbeelden, te weinig oog voor de situatie van je bewoner en te veel redeneren vanuit het systeem. Dit zijn zaken die invloed kunnen hebben op de manier waarop gemeenten met hun bewoners communiceren. Hierdoor kan taal- en beeldgebruik afschrikken, stigmatiseren, onduidelijk, te moeilijk of te overdadig zijn. Door mensbeelden expliciet te maken en ze meer af te stemmen op de beleving van bewoners, en door beter gebruik te maken van ervaringskennis zowel binnen als buiten het gemeentehuis, zal de communicatie met bewoners onvermijdelijk verbeteren. Benut daarbij ook de goede voorbeelden en tips op de ‘achterkant’ van onze praatplaat. Door op een gestructureerde manier hiermee te werken, kan de gemeente haar inwoners met financiële zorgen beter en sneller bereiken.
In een webinar gingen we in op onderzoek van de Fontys Hogeschool in opdracht van FNO Zorg voor kansen naar de journalistieke beelden en verhalen over mensen in bestaansonzekerheid en de onbedoelde gevolgen daarvan, waarvan de conclusies ook toepasbaar zijn binnen gemeenten. Zo laat het onderzoek bijvoorbeeld zien dat taal en beeld in de geschreven media tussen 2003 en 2023 sterk veranderde van moraliserend en relativerend naar meer systeemkritiek en oog voor de kracht van mensen die bestaansonzeker zijn, terwijl vaak de eigen stem van deze mensen nog ontbreekt en zij het gevoel hebben dat ze moeten bewijzen niet lui te zijn of schuld te hebben aan hun situatie en terecht om hulp vragen.