Thema’s van de leerkringen
De hoofdthema’s van deze vijf leerkringen (à vijf sessies per leerkring) zijn:
- Armoede en schulden
- Re-integratie
- Veerkracht en weerbaarheid
- Ontwikkeling jonge kind
- Integrale aanpak
Opzet en doel van de leerkringen
Het doel van de leerkringen is om een leerproces op gang te brengen dat impact heeft op wat er in de wijk gebeurt – niet alleen op de professionals en actieve vrijwilligers, maar juist ook de wijkbewoners. Uitwisseling van kennis en ervaring combineren we met interessante sprekers uit het werkveld. Per leerkring staat één van bovenstaande thema’s centraal. Een leerkring bestaat uit een serie van vijf sessies met workshops, locatiebezoeken en presentaties.
Voor wie?
Wij vragen de twintig focusgebieden om, per thema, de juiste persoon te selecteren en aan te melden voor de betreffende leerkring. Het gaat dan om professionals die coördinator zijn van of verantwoordelijk zijn voor de hoofdthema’s in de gebieden – met een inhoudelijke rol en goede werkcontacten in de wijk en met de alliantiepartners. Degenen die in een positie zijn om het geleerde de wijk in te brengen.
Planning
In de loop van 2024 en 2025 plannen we per thema vijf leerkringsessies. Die vinden merendeels plaats op locatie – we richten ons daarbij op plekken goed bereikbaar zijn. Een sessie is een dag of een dagdeel, afhankelijk van het thema en de opzet.