Economische agenda voor stad en regio
Hoe kunnen gemeenten en regio’s de transitie naar een nieuwe economie aanjagen?
Stel je bent hoofd Economische Zaken van één van de middelgrote steden in Nederland: wat staat je dan te doen? Hoe lever je met jouw team EZ een betekenisvolle bijdrage aan de ontwikkeling van jouw stad? Welke prioriteiten kies je? Waar zet je, met de schaarse middelen en menskracht die tot je beschikking staan, op in? Zodat je het verschil kunt maken voor de brede welvaart en economische veerkracht van jouw stad en de bredere regio.
Uit onze opgedane kennis binnen het REOS-Strategennetwerk 2.0 blijkt dat geo-economie er toe doet, ook als je een middelgrote stad bent in een regio die verder niet valt te vergelijken met wereldsteden als Parijs, Londen of Singapore. In mijn ogen begint het beantwoorden van bovenstaande vragen dan ook bij het bepalen van de positie van jouw stad binnen het economisch stedelijk netwerk van Nederland, Noordwest Europa en de wereld. Welke bijdrage levert jouw regio aan het verdienvermogen van Nederland? Hoe werken Europese en nationale programma’s en regelgeving door naar de bedrijven en ondernemers in jouw stad en regio?
Veel Nederlandse steden zullen dan tot de conclusie komen dat het van eminent belang is om een aantal speerpuntsectoren en kennisclusters tussen bedrijven en universiteiten en hogescholen te stimuleren. Het is echter juist belangrijk om ook oog te hebben voor het kleinschalig mkb. In de meeste Nederlandse steden is dit immers de belangrijkste motor van werkgelegenheid en groei van het bruto regionaal product. Dit mkb is uitermate divers wat betreft aantal medewerkers, de sector of branche waarin het actief is, levensfase, groeipotentie, eigendomsstructuur et cetera.
Uit onderzoek van het Nederlands Comité voor Ondernemerschap blijkt keer op keer dat met name het mkb tot een omvang van 50 medewerkers zeer kwetsbaar is omdat het merendeel onvoldoende inzet op innovatie en vernieuwing. Ondernemers zijn veelal bezig met de waan van de dag en investeren onvoldoende om te anticiperen op een veranderende toekomst. Dat gaat ten koste van aandacht voor de transitie naar een circulaire, digitale en inclusieve economie en samenleving. En daarmee blijft veel potentie onbenut.
Er ligt een mooie uitdaging voor teams EZ om het mkb te ondersteunen om te vernieuwen en te innoveren. Hoe? Door beschikbare kennis veel beter te laten circuleren tussen onderwijs- en kennisinstellingen en bedrijfsleven, en ook tussen bedrijven onderling. En in te zetten op een aantal prioriteiten:
De positie van het team EZ binnen de gemeentelijke organisatie en in het krachtenveld van de samenwerking in de regio met andere gemeenten, het bedrijfsleven en vele andere partijen is complex en uitdagend. En tegelijkertijd ook cruciaal en betekenisvol. Zowel binnen de gemeentelijke organisatie als daarbuiten. De kunst is daarbij om binnen de beperkte middelen en mankracht slim positie te kiezen, met een paar heldere kernboodschappen stelling te nemen en de verbindingen te leggen die nodig zijn, maar realistisch te zijn in wat je daarbij werkelijk zelf kunt oppakken. Onze brede welvaart en ruimtelijk-economische concurrentiepositie staan op het spel. Als team EZ kun je werkelijk verschil maken om de transitie naar een circulaire, digitale en inclusieve economie te realiseren.