Aan de slag met maatschappelijke voorzieningen voor een sterke en leefbare stad
Scholen, buurthuizen en sportaccommodaties zijn onmisbaar voor een leefbare stad. Hoe zorg je voor afstemming, geld en ruimte?
Flexibele bestemmingsplannen gaan uit van samenwerking tussen partijen vanaf de start in plaats van een tijdrovend inspraaktraject achteraf. Daardoor zijn veranderingen in de loop van de jaren gemakkelijker te realiseren. Huidige problemen door crisis en krimp zoals het overschot aan ontwikkelgronden, leegstand, het vastzitten van de woningmarkt en de moeizame omslag naar duurzaam ontwikkelen, vragen om nieuwe oplossingen voor gebiedsontwikkeling. Flexibele bestemmingsplannen kunnen hieraan bijdragen.
Platform31 onderzocht de kansen en risico’s bij het toepassen van flexibele bestemmingsplannen in het ‘Onderzoek flexibele bestemmingsplannen’. Het onderzoek bevat concrete ideeën en aanbevelingen die laten zien hoe een bestemmingsplan flexibeler kan worden opgesteld. BügelHajema Adviseurs voerde het onderzoek uit.
De ministerraad en de Tweede Kamer stemden al eerder in met het benoemen van bovengenoemde experimenten onder de Crisis- en herstelwet. Het gaat om experimenten in de gemeenten Amsterdam, Beuningen, Den Helder, Maastricht, Overbetuwe en Tynaarlo. De verwachting is dat de Raad van State binnenkort een definitief akkoord geeft.
"*" geeft vereiste velden aan