Handreiking passend toewijzen
De passendheidsnorm zorgt ervoor dat corporaties zich op hun toewijzingsbeleid én huurbeleid moeten herbezinnen. Momenteel wordt bijna eenderde van de woningen niet passend toegewezen. Met name regionaal zijn er forse verschillen. Vooral corporaties die in het bezit zijn van woningen met veel woningwaarderingspunten (vaak landelijk of suburbaan gelegen) wijzen nog vaak ‘niet-passend’ toe.
Platform31 en RIGO voerden in vijf verschillende woningmarktgebieden, Maaskoepel (Rotterdam e.o.), Lelystad, Westelijke Mijnstreek, Woongaard (Alblasserwaard, Rivierenland e.o.) en Maastricht effectverkenningen uit en brachten verschillende sturingsmogelijkheden in beeld. De analyses die hieruit voortkwamen, zijn gemaakt op basis van woningtoewijzingen in de afgelopen jaren. Met beleidssimulaties zijn de sturingsmogelijkheden per woningmarktgebied en per corporatie verkend. Ook hebben zij per sturingsmogelijkheid de effecten op de huurtoeslag en betaalbaarheid weergegeven.
De analyses en beleidssimulaties per woningmarktgebied leverden een handreiking op met beleidskaders waarmee corporaties aan de passendheidstoets kunnen voldoen. Daarnaast beschrijft deze publicatie de voor- en nadelen van verschillende sturingsmogelijkheden en de belangrijkste uitkomsten van de effectverkenningen.

Handreiking passend toewijzen
"*" geeft vereiste velden aan